tisdag 2 mars 2010

Skolan på tapeten

Jag har blivit inspirerad. Värmdö kommun ordnade en inspirationsdag om framtidens skola i veckan. Politiker och tjänstemän samlades i Siggesta loge för att fundera över varför vissa skolor lyckas bättre än andra att ge eleverna nöjaktiga kunskaper, det vill säga godkända resultat. En viktig frågeställning för Värmdös skolansvariga eftersom resultaten bara blir allt sämre, om vi ska tro statistiken. Den styrande moderatdominerade Alliansen i kommunen tog naturligtvis avstamp i näringslivet och delade frimodigt ut boken ”Den orättvisa skolan” som någon slags värdemätare vart skolsverige är på väg.

Det blev också ett antal föreläsningar. Den första gubben, han från Svenskt näringsliv som skrivit boken, menade att tiden för lärande är för knapp i skolan. En slutsats han redan gjort när det gäller läkare också. För lite tid används till undervisning och övningar, blev således budskapet. Nästa gubbe, han skolforskaren, gjorde sitt bästa för att bevisa att det inte är fel på eleverna om resultaten är dåliga, vilket tydligen kommunens skolchef ansåg i en lokaltidning. Men så är det inte. Skolan har det totala ansvaret för lärandet. Fungerar det inte är alltid skolans fel, ansåg skolforskaren. All forskning sedan 1960-talet visar entydigt att det, underströk han. Allt tal om dåliga elever, eller att de är tyngda av sociala ok, är bara dåliga bortförklaringar.

Det kan kanske vara något för skolministern, han majoren, att fundera på. För det han predikar är väl mest kontroll, disciplin och annat som ska piska eleverna till kunskap. Medan forskningen visar att det istället handlar om läraren, rektorn och skolledningens förmåga att erbjuda och motivera till lärandet. Faktorer som pengar per elev, lokaler eller andra yttre omständigheter har tydligen liten betydelse för skolresultaten bland eleverna. Det kändes uppfriskande att få veta.

Detta intryck förstärktes också av de två skolexempel som gavs från Haninge och Göteborg som båda praktiskt och konkret visade på framgångar i kunskapsresultat bland sina elever. Ett starkt budskap var att det hela handlar om engagemang. Bara det att du visar att du bryr dig leder alltid till förbättrade resultat. Se människan, blev slutsatsen. Så synd att de ansvariga i Värmdö inte ser detta. Det framgick också tydligt i dialogen mellan deltagarna under dagen. Värmdö har goda förutsättningar och många duktiga tjänstemän men vilket stöd får de av politiken. Skolrådet, han tandläkaren, gjorde inget större intryck. För honom är tydligen skolan något som andra sköter. Var finns engagemanget, stödet, inlevelsen och kanske det viktigaste – visionen och närvaron? Annat var det förr, när skola och politik gick hand i hand. Då fanns engagemanget och viljan i en sammanhållen och effektiv organisation, då höjdes också resultaten, men nu? Det är synd om Värmdös skolelever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar